Main menu and utilities

Peter Handkes «Faust»

Musikalsk og drømmeaktig ekspedisjon mot landet der de rette spørsmålene bor.

En gruppe fremmede reiser til et land langt mot nord. Målet er å lære seg å stille de riktige spørsmålene, ikke bare finne svar. Gjennom reisen forlater de sin selvbevissthet og blir en større del av verden og naturen. Men reiser de mot et ødeland inni eget hode, eller er de virkelig på vei mot verdens ytterpunkt?

Kunsten å spørre eller Reisen til det sonore landet fra 1989 har dramatiker Peter Handke selv kalt sitt Faust. Handke har skapt kontroverser på grunn av sine uttalelser rundt krigene i det tidligere Jugoslavia på 1990-tallet. Flere protesterte da han mottok Den internasjonale Ibsenprisen i 2014. Teaterkompaniet Comédie Française tok Kunsten å spørre eller Reisen til det sonore landet av plakaten i Frankrike i 2006 på grunn av kontroversen rundt Handke. Stykket i seg selv er likevel ikke politisk.

Den svenske regissøren Melanie Mederlind har spesialisert seg på nyskrevet tyskspråklig dramatikk, og skaper sammen med scenograf og kostymedesigner Katrin Nottrodt en intens visuell atmosfære i denne versjonen av Kunsten å spørre eller Reisen til det sonore landet. Tittelen betyr «reisen til det klangfulle landet»; et sted der man kan lytte seg inn, kjenne etter og stille spørsmål. Komponist Simon Revholt tonesetter denne rike, voldsomme og vakre teksten, som er full av referanser til ulike litterære verker og populærkultur. Å stille riktige spørsmål er forutsetningen for visdom og kunst, og å lære dette er en kunst i seg selv, ifølge Handke.

Kunstnerisk lag

Regissør: Melanie Mederlind

Scenograf/kostymedesigner: Katrin Nottrodt

Lysdesigner: Norunn Standal

Lyddesigner/komponist: Simon Revholt

Maskør: Wibke Schuler

Dramaturg: Mari Vatne Kjeldstadli

Pressebilde

Av Peter Handke. Regi: Melanie Mederlind.

Henrik Rafaelsen i Kunsten å spørre eller reisen til det sonore landet.

Foto: Øyvind Eide.

Last ned bildet
Kunsten å spørre eller reisen til det sonore landet