Hopp til innhold

Bad Dante Bad English Bad Opera (Purgatorio I-IX)

Purgatorio I–IX

«Hvem skulle trodd at skjærsilden både kunne være lavmælt, morsom og vakker?»
Shakespearetidsskriftet

Med Bad Dante Bad English Bad Opera gjør Andrea Spreafico og Matteo Fargion en nyoversettelse av Dante til (anti-akademisk) ned-på-jorda-engelsk. Fra en nedstrippet scene presenteres de første ni kantoene i Skjærsilden fra Dantes Den Guddommelige Komedie.

På en smart og humoristisk måte utforskes menneskelige egenskaper som forvirring, toleranse, rettferdighetsfølelse og ufullkommenhet. Fire aktører – med trente og utrente stemmer – og en stryketrio inviterer deg høre til å Dantes verk på en helt ny måte.

Den Guddommelige Komedie kommenterte på opplevelsen av limbo og nostalgien etter det virkelige livet, og var en kritikk av dysfunksjonelle stater og rasende samfunn. Dette er kanskje like relevant i 2022, og presenteres her i ny drakt gjennom Bad Dante Bad English Bad Opera.

Denne forestillingen er ikke lenger i spill. Trykk her for å se alle aktuelle forestillinger.

Gjestespill 24. og 25. september 2022 i Kanonhallen på Løren.

Varighet: Én time og 30 minutter uten pause.

Samproduksjon mellom ​BIT Teatergarasjen, Rosendal Teater, Carte Blanche og Festspillene i Bergen.

Nationaltheatret i samarbeid med Ultima og Black Box teater.

Medvirkende

​Av: Spreafico Eckly & Matteo Fargion

Musikk: Matteo Fargion

Manus og regi: Andrea Sprefico

Produsenter: Speafico Eckly, Art & About

Koreografi, 5. canto: Timothy Bartlett, Miranda Mac Letten 

Koreografi, 6. canto: Mirthe Bogaert, Karen Eide Børen

Lysdesign: Randiane Sandboe

Kostymer: Miranda Mac Letten

Musikere: Björn Guo, Stefan Penjin, Live Sunniva Smid

Medvirkende: Francesca Fargion, Matteo Fargion, Robert M. Johanson, Martha Macbean

Information in English:

With Bad Dante Bad English Bad Opera Andrea Spreafico and Matteo Fargion have done a new translation of Dante to (anti-academic) down-to-earth English. From a stripped-down stage, the first nine cantos in Purgatory from Dante's The Divine Comedy are presented.

In a smart and humorous way, human qualities such as confusion, tolerance, a sense of justice and imperfection are being explored. Four performers – with trained and untrained voices – and a string trio invite you to listen to Dante's work in a whole new way.

The Divine Comedy commented on the experience of limbo and the nostalgia for real life, and was a critique of dysfunctional states and raging societies. This may be just as relevant in 2022, and is now presented in a new form as Bad Dante Bad English Bad Opera.

Spreafico Eckly was established in 2013 in Bergen. The company often uses elements from the past to see the present in a new light. Their performances are intended as pauses in the constant flow of information we as humans receive, and as a way to reflect on the present. Matteo Fargion is a composer, performer and teacher. He has created four performances together with Spreafico Eckly since 2017.

Music: Matteo Fargion

Text, direction: Andrea Spreafico

Singers: Francesca Fargion, Matteo Fargion, Robert M. Johanson, Martha MacBean

Musicians: Björn Guo, Stefan Penjin, Live Sunniva Smidt

Light design: Randiane Sandboe

Sound Engineer: Tor Erik Eriksson

Costumes: Miranda Mac Letten

Choreography in Canto V: Timothy Bartlett, Miranda Mac Letten

Choreography in Canto VI: Mirte Bogaert, Karen Eide Bøen

Produced by: Spreafico Eckly, Art & About

Co-produced by: Rosendal Teater (Trondheim), BIT Teatergarasjen (Bergen), Bergen International Festival (Bergen), Carte Blanche (Bergen)

Supported by: Arts Council Norway, City of Bergen, The Audio and Visual Fond, Fritt Ord Foundation

Duration: 90 minutes