Main menu and utilities

Main menu

Handlekurv

En ny vår på Nationaltheatret

– Det er en fantastisk fin oppgave å gå løs på teatersjefgjerningen på Nationaltheatret, sier påtroppende teatersjef Kristian Seltun.

Etter koronaåret 2020 ser vi frem til en ny vår. Nå lanserer Nationaltheatrets nye teatersjef, Kristian Seltun, sitt første sesongprogram.

2021 er nytt på Nationaltheatret på mange vis. Kristian Seltun er ny teatersjef på Nationaltheatret. Han har satt sammen et nytt repertoar med stort spenn – fra 1599 til i dag. Våren preges altså av gamle og unge fortellinger – i splitter ny drakt.

– Det er en fantastisk fin oppgave å gå løs på teatersjefgjerningen på Nationaltheatret, sier påtroppende teatersjef Kristian Seltun.

Formelt tiltrer han 1. januar, men i dag har han sluppet programmet for våren 2021. Det er preget av bitende samtidssatire, store teaterklassikere og eksistensiell samtidsdramatikk.

– Å sette sammen et godt repertoar er teatersjefens viktigste oppgave. Det skal være interessant, mangfoldig og av høy kunstnerisk kvalitet, sier Seltun.

Han forklarer at han alltid starter dette arbeidet med å snakke med regissørene.

– Teater er teater, en helt egen kunstart, selv om vi lener oss sterkt på litteraturen. Derfor begynner jeg alltid dialogen med regissøren, og så diskuterer vi oss sammen frem til valg av tekst.

Snakker til et her og nå

Fordi teatret er en sosial kunstform, snakker teatret i stor grad til et samfunn, til et her og nå, mener den påtroppende teatersjefen – også når man setter opp klassikere fra teaterhistorien.

– Når jeg programmerer Hamlet på Hovedscenen, så er det dels fordi Hamlet er vår kunstforms Mona Lisa, men det er hele 22 år siden klassikeren sist ble oppført på Nationaltheatret. Når regissør Johannes Holmen Dahl i tillegg mener stykket resonnerer godt i vår tid, der grunnleggende verdier som tillit, nestekjærlighet og troen på demokratiet står på spill, ble valget enkelt, sier Seltun.

Den nye teatersjefen gir også Bjørnstjerne Bjørnson nytt liv på teatret. For selv om dikterhøvdingen ruver i norsk historisk bevissthet, er han lite spilt i dag.

– Det er tid for en gjenfødelse av Bjørnson som dramatiker. Han var politisk visjonær, også i sitt skjønnlitterære virke. Det tror jeg taler sterkere til oss i dag enn på lenge. Den slovenske regissøren Tomi Janežič vil lage en forestilling i det helt store og ekspressive formatet på Hovedscenen. Det er nesten over evne i seg selv, forteller Seltun.

Sterke samtidssatirer og eksistensielle drama

– Vi byr også på tre sterke samtidssatirer, med særegne skråblikk på samfunnet, forteller den nye teatersjefen.

Nina Lykkes suksessroman om en fastleges fall og kamp med seg selv, Full spredning, blir teater i Tyra Tønnessens regi. Den tyske dramatikeren og regissøren Marius von Mayenburgs Et stykke plastikk gjør narr av den liberale middelklassen, som ikke klarer å leve opp til egne sosiale verdier og forventninger. Mens Hen av Ibsenprisvinner Taylor Mac problematiserer kjernefamilien og tradisjonelle kjønnsroller i en surrealistisk og trist komedie. Her er det Catrine Telle som regisserer.

En helt ny scene

En helt ny scene innvies i vår. Det er Kanonhallen, som skal fungere som biscene for Nationaltheatret i de seks årene hovedbygget rehabiliteres.

– Vi tar i bruk Kanonhallen allerede til våren, og det er dramatiker Fredrik Høyer og regissør Mattis Herman Nyquist som her følger opp suksessen de hadde med forestillingen Grønlandsūtraen. Jordopphimlesang utforsker både det menneskelige fellesskapet og teatrets grenser, sier Seltun.

Til sist har skuespiller Trine Wiggen og regissør Kjersti Haugen tatt tak i danske Naja Marie Aidts vonde og vakre roman Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake – om å miste en sønn.

– Dette blir en monolog som utforsker teaterrommets mulighet til å være et sted der vi kan finne mening, erkjennelse og lindring, sier Seltun.

Han ser frem til å ta fatt på en spektakulær, hardtslående, lattervekkende, sår og politisk teatervår.