Villanden

Du tror du vet hva det handler om, helt til det motsatte er bevist.

Familien Ekdal lever av å produsere bilder. På slutten av 1800-tallet, da Vildanden ble skrevet, var dette nokså uvanlig. I dag produserer vi hele tiden bilder av våre liv. Og reklamerer for dem. Et barn er ikke født før det ligger på Facebook. Alt er produkter som tilbys i et marked, og skillet mellom kopi og original kan synes opphevet.

Familien Ekdals leilighet grenser til mørkeloftet. Der inne finnes merkverdig nok en hel dyrehage. Da Vildanden kom ut, var zoologiske hager et kjent bilde på «det andre» – det ikke-siviliserte. I våre dager er fangeleirer og flyktningmottak et uttrykk for det samme. Vi definerer stadig våre «vi» gjennom å definere ut «de andre».

 

Regissør Anders Paulin er utdannet dramaturg og journalist. Han setter opp teater over hele verden og arbeider like gjerne blant flyktninger på Vestbredden som ved Det Kongelige Teater i København. Han er kjent for å overraske publikum med både pop-kulturelle og filosofiske referanser i sine oppsetninger. Nå får Ibsen selskap av både The Matrix, Kafka og Derrida.

Når Paulin og hans team invaderer Ibsens mørkeloft, kommer uventede ting garantert fram i lyset. Ikke ulikt Ibsens egen metode.

Mer info