Ibsenmaskin

Hartmann leker med konvensjonene og boltrer seg fritt i Ibsens dramatikk.

Årets Ibsenfestival åpner med en oppsetning som tematisk er basert på flere av Ibsens samtidsdramaer. I tillegg har Sebastian Hartmann skrevet en ny tekst, oversatt av Øivind Berg. Her er Osvald fra Gjengangere gjennomgangsfiguren. Hartmann skaper uventede møter mellom karakterer som hos Ibsen lever adskilte liv.

Nationaltheatrets første møte med Sebastian Hartmann fant sted under Ibsenfestivalen i 2000 med Gespenster fra Volksbühne i Berlin. Forestillingen var en ubetinget suksess. Fire år senere gjestet han som regissør for vårt eget ensemble i John Gabriel Borkman. Selv om forestillingen endte opp med Heddapris for beste regi og Oslopris for beste forestilling i 2004, var den for sterk kost for store deler av publikum. Da han i 2007 satte opp Markens grøde brukte han mange av de samme teatrale virkemidlene, men da var både publikum og kritikere mer mottakelige. Oppsetningen står som en milepæl i Nationaltheatrets historie og markerer på mange måter regiteatrets definitive gjennombrudd i Norge.

Den fysiske spillemaskinen er designet av Susanne Münzner – Hartmanns faste samarbeidspartner på scenografi. Sammen med Hartmanns rekonstruksjon av tekstene og Steve Binettis spesialkomponerte musikk danner den fysiske konstruksjonen grunnlaget for ensemblets skapende prosess.

 

Etter Henrik Ibsen. Regi Sebastian Hartmann. Scenografi Susanne Münzner. Kostymer Adriana Braga Peretzki. Lysdesign Lothar Baumgarte. Soundtrack Steve Binetti. Maskør Annikka N. Andersen. Dramaturg Hege Randi Tørressen. Regiassistent Pernille Skaansar. Med Frøydis Armand, Trine Wiggen, Marian Saastad Ottesen, Anneke von der Lippe, Kjersti Botn Sandal, Kai Remlov, Ole Johan Skjelbred, Henrik Rafaelsen.

Mer info