Hedda Gabler
Utforkjøringen starter når hun ikke lenger kan overdøve den nagende stemmen som sier: kanskje det kunne vært annerledes?
Regidebutanten Peer Perez Øian hevder at den økonomiske og individuelle friheten i vårt samfunn er et paradoks. Vi krever av oss selv at vi skal lykkes på så mange områder, ikke bare økonomisk og emosjonelt, men også som skapende individer. Øian har valgt å konsentrere sin oppsetning av Hedda Gabler om et grunnleggende dilemma mange vil kjenne seg igjen i: skal man satse alt på å realisere sine dypeste drømmer og innerste ambisjoner, eller safe, og heller søke trygghet og materiell komfort?
Vi befinner oss blant vestkant-akademikere, i et miljø hvor alle mestrer det sosiale spillet preget av sarkasme og ironi, og hvor det hersker en jovial stemning, selv om alle konkurrerer med alle. Vi møter ingen slesk gammel gris, kjønnsløs akademiker eller naiv idealistisk fyllefant, slik de tre herrene Brack, Tesman og Løvborg ofte har blitt fremstilt, men tre enere innenfor hver sin generasjon. Hedda får bryne seg på tre ambisiøse, ærgjerrige og komplekse menn som alle yter henne motstand og utfordrer henne på sin måte. Men i motsetning til Thea, som ofrer alt for å hjelpe Løvborg tilbake til det akademiske rampelyset, er Hedda ute av stand til å finne sin livsoppgave.
Av Henrik Ibsen. Språklig bearbeidelse Ole Johan Skjelbred. Regi Peer Perez Øian. Scenografi / kostymer Eilev Skinnarmo. Lysdesign Magnus Mikaelsen. Maskør Elisabeth Andresen. Med Mattis Herman Nyquist, Andrea Bræin Hovig, Tone Mostraum, Christian Greger Strøm, Bjørn Skagestad.