Lytt til teatrets podkast

I Nationaltheatrets podkast «Teaterprogrammet» kan du gå i dybden på forestillinger og tematikk som utspiller seg på teatrets scener.

Ønsker å forberede deg før du skal i teatret? Eller kanskje du har sett en forestilling og hungrer etter mer? Bli bedre kjent med produksjonene på Nationaltheatret i podkasten «Teaterprogrammet». Her finner du lyddrama, reportasjer, introduksjoner og samtaler.

Søk opp «Teaterprogrammet» i din foretrukne podkastspiller, eller følg en av lenkene her: 

Lær mer om forestillingene:

Hvalen i rommet – Toshiki Okadas forunderlige verden

Den fargesprakende forestillingen Hvalen i rommet byr på tankevekkende og underfundig teater – og bak forestillingen står den japanske scenekunst-stjernen Toshiki Okada. Han bruker en helt egen teatermetode, som han selv har utviklet. Det er som om han snakker et nytt, underlig teaterspråk! Dette teaterspråket har vi invitert dramaturg Hege Randi Tørressen til å oversette deler av for oss. Hun kjenner Okadas teaterform og lar oss bli bedre kjent med både ham, metoden han bruker og Hvalen i rommets små og store temaer.

Julemiddag – alle tiders julebord

Publikumssuksessen Julemiddag har nærmest blitt som juletradisjon å regne på Nationaltheatret, og i høst spilles den på Hovedscenen. Forestillingen følger en stavangerfamilie gjennom 100 år – gjennom store historiske hendelser som andre verdenskrig og sosialdemokratiets inntog, og i de helt nære relasjonene med tenåringsoppgjør og moderne familiekonstellasjoner. Men det mange kanskje ikke vet, er at forestillingen er en ren og skjær øvelse i grunnleggende skuespillerferdigheter. Hør regissør Tyra Tønnessen fortelle mer om hvordan denne generasjonsforestillingen ble til – dette alle tiders julemiddagsbordet.

John Gabriel Borkman – Ibsen uten ord

I hendene på regissør Lucia Bihler har det mørke familiedramaet John Gabriel Borkman fått en spøkelsesaktig visuell kraftinnpakning, suggererende musikk – og kun et fåtall replikker. Men hva er Ibsen uten ord? Dramaturg Hege Randi Tørressen forklarer oss mer om Bihlers eksperimenterende Borkman, en fortelling som begynner etter at Ibsens drama er slutt.

Blikktrommen – kunsten å slå i utakt

Bli bedre kjent med det nobelprisvinnende verket Blikktrommen av Günter Grass. Hvordan ble et 600 siders mastodont verk kuttet ned til en sceneversjon framført av én skuespiller? Hvem er egentlig Oskar, Blikktrommens forteller og hovedperson – og hvilke krefter settes i sving når han slår på tromma si?

Jane Eyre – en heltinnes selvbiografi

 

Bli bedre kjent med det banebrytende verket Jane Eyre og forfatteren bak, Charlotte Brontë, som med Jane Eyre både ga verden en et feministisk ikon, som skamløst tok plass og fortalte sin historie fra sitt perspektiv – på en tid der jenter knapt fikk gå på skole. Du får også et innblikk i arbeidet bak sceneversjonen av Jane Eyre, som i disse dager spilles på Hovedscenen – til strålende kritikker og fantastiske tilbakemeldinger fra publikum.

Hamlet – det komplette teaterstykket?

Formidler Gunhild Kilde har hanket inn dramaturg Hege Randi Tørressen for å diskutere verdens kanskje mest kjente skuespill, William Shakespeares Hamlet. I tillegg får du noen smakebiter fra forestillingen.

Lytt til salongsamtaler: 

Frokostmøte: Prinsen og Evigheten – om eksistensiell oppvåkning

Denne salongsamtalen tar utgangspunkt i Antoine de Saint-Exuperys humanistiske storverk forkledd som en barnebok. Har vi voksne mistet kontakten med barnet i oss selv? Og hva kan den lille lære den store?

Den lille prinsen stiller evige spørsmål knyttet til menneskets grunnleggende sårbarhet; ensomhet, savn og dødsangst, men formidler dette alvorstunge gjennom glede og lekenhet.

Med filosof og forfatter Kaja Melsom, nevropsykolog Ylva Østby, regissør Kjersti Haugen og Linn Stalsberg, journalist, forfatter og salongens ordstyrer. Arrangert i samarbeid med Livsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Ibsen og Strindberg – dødsdansende erkefiender

Hvordan behandler Strindberg og Ibsen parforholdene sine? Hvordan står det til med familieverdier i stykkene deres – får alltid barnet offerrollen? Og hvilke ideer i samfunnet var med på å prege kunstnerskapene deres? 

Psykolog Sissel Gran, regissør Marit Moum Aune, ibsenviter Giuliano D'Amico og litteraturviter Kaja Schjerven Mollerin tar utgangspunkt i John Gabriel Borkman og Dødsdansen, som har flere møtepunkter, og som er skrevet av to samtidige dramatikere som faktisk aldri møttes.

Jane Eyre, Charlotte Brontë og å skrive med pseudonym

Hva kan man oppnå ved å skrive med et pseudonym? Er det først da man kan være helt seg selv, paradoksalt nok? Hvem var egentlig Charlotte Brontë, som ga ut mesterverket Jane Eyre under pseudonymet Currer Bell?

I denne salongsamtalen diskuterer Inger Merete Hobbelstad, Marta Breen, Hans Petter Blad og Hilde Østby temaer som ytringsfrihet, kjønn og representasjon i litteraturen, med utgangspunkt i Brontë og Jane Eyre.

Møt husdramatiker Camara Lundestad Joof

Det første stykket scenekunstner og forfatter Camara Lundestad Joof har skrevet i sin nye rolle som husdramatiker på Nationalthatret er De må føde oss eller pule oss for å elske oss. Verket er en forlengelse av Lundestad Joofs prosjekt, der hun skriver både skjønnlitterært og selvbiografisk om å møte verden som kvinne, ung, brun og skeiv.

Hva driver henne? Hvordan er det å stå i førstelinja i den polariserte samfunnsdebatten som handler om rasisme, identitet og integrering? Og hvorfor valgte hun tittelen De må føde oss eller pule oss for å elske oss? Lundestad Joof er høsten 2022 aktuell med sin nye forestilling Samtaler med bror.

Se hele podkaststrømmen i Acast: