Kompetansemål
Her kan du lese mer om hvilket faglig utbytte elevene får gjennom rollespillet M:AKT
Rollespillet oppfyller følgende kompetansemål for VGS:
Seksualitet er ikke nevnt når formålet med noen av fagene beskrives. kjønn og kjærlighet er riktignok indirekte tematisert i enkelte av formålene. i de konkrete kompetansemålene omtales seksualitet eksplisitt re steder: To ganger i naturfag (7. og 10. trinn) og to ganger i samfunnsfag (7. og 10. trinn).
De to kompetansemålene på
7. trinn omhandler «variasjon i seksuell orientering», det tredje fra samfunnsfag på 10. trinn handler om kulturelle normer, mens det siste er det eneste kompetanse- målet som handler om seksualitet mer generelt. Her heter det at elevene skal kunne «drøfte problem- stillinger knyttet til seksualitet, ulik seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner» (naturfag, 10. trinn).
I tillegg nevnes hetero li og homo li i Rle som eksempel på temaer som skal knyttes til etiske spørs- mål (10. trinn).
Politikk og menneskerettigheter:
- gjøre rede for sammenhenger mellom menneskerettigheter, likestilling og fysisk integritet
- diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet
Kommunikasjon og kultur:
- drøfte eksempler på ulike utfordringer ved tverrkulturell kommunikasjon