Main menu and utilities

Teatersalong: Ibsens feminisme

Teatersalong: Ibsens feminisme

Ibsen skrev om de sterke og komplekse kvinnene, men hva er historiene bak disse kvinneportrettene? Hvorfor skrev han oftest om det annet kjønn - eller gjorde han? 

Camilla Collett påberopte seg å være inspirasjonskilden til Nora i Et Dukkehjem. Hjørdis i Hærmennene på Helgeland skulle visstnok være et portrett på Ibsens egen kone, Suzannah Ibsen. Mens Ibsen skrev på Byggmester Solness gikk han lange turer rundt i Christiania by med den unge Hildur Andersen, som han også brevvekslet med og undertegnet brevene med «Din byggmester.»

Det er ingen tvil om at det går gjengangere fra Ibsens eget, personlige liv i hans stykker, både fra det ene og det andre kjønnsperspektiv. Ibsen-biograf Michael Meyer hevdet for eksempel at Hedda Gabler var «Ibsen i skjørt».

Ibsen skrev om de sterke og komplekse kvinnene, men hva er historiene bak disse portrettene? Hvorfor skrev han oftest om det annet kjønn, eller gjorde han? Hvor blir det i så fall av gutta? På scenen under årets Ibsenfestival står blant andre karakterene Hedda, Hilde og Hjørdis. Hva hadde de driftige Ibsen-kvinnene til felles?

Velkommen til teatersalong der kjønn og Ibsen står i søkelyset og der vi får høre bakgrunnshistoriene til Ibsens kvinner og hvorfor vi så gjerne vil se dem iscenesettes gang på gang.

Du møter:

  • Anneke von der Lippe, skuespiller
  • Erik Edvardsen, leder for Ibsenmuseet i Oslo
  • Live Hov, forfatter og professor ved Universitetet i Oslo
  • Karen Dobloug, litteraturviter og forfatter

Teatersalongen er ledet av journalist Marte Stubberød Eielsen, informasjonskonsulent ved Nationaltheatret