Main menu and utilities

Main menu

Min Side
Handlekurv

Ingvild Langgård

Komponist

Ingvild Langgård er komponist, musiker og lydkunstner med bakgrunn fra Statens kunstakademi.

Hun har gitt ut to album under navnet Phaedra på labelen Rune Grammofon, og skriver musikk for ensemble, samtidsdans, teater og installasjoner.

Langgård har samarbeidet med koreografer og regissører som Ingri Fiksdal, Magnus Myhr, Mari Kjeldstadli og Tatu Hämäläinen, og hennes arbeid er vist ved blant annet Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Torshovteateret, Rogaland teater, Det Norske Teatret og Rosendal Teater.

Som duoen Becker/Langgård har hun i samarbeid med scenograf Signe Becker laget produksjonene New Skin (2017) og Skeleton Woman (2020), verk i grenseland mellom konsert, installasjon, og forestilling.

Langgård har samarbeidet med koreograf Ingri Fiksdal og scenograf Signe Becker i flere prosjekter, som The Orchard Ballads (2011), Night Tripper (2012) og Cosmic Body (2015). Disse verkene har spilt internasjonalt ved blant annet Chicago Contemporary Art Museum, Portland Institute for Contemporary Art, Contemporary Arts Center Cincinnati, brut-Wien, Kampnagel, BUDA, Inkonst, In Between Time og Tanzhaus NRW.

Langgårds musikk har blitt fremført av blant annet Ensemble neoN og Pinquins, og har vært spilt på Ultimafestivalen, Borealis, Øyafestivalen, Moldejazz og Oslo Jazzfestival.

I den nystartede duoen Runnershigh skriver Langgård musikk for film sammen med produsent og komponist Øyvind Røsrud.

Hun arbeider også med uttrykk som lyd, video og installasjon, og har vist verk blant annet ved Astrup Fearnley Museet, Kunstnerforbundet, Lydgalleriet, Akershus Kunstsenter, Nordnorsk Kunstnersenter, Pulse Art Fair (NY), og the Armory Show (NY), Munch Museet, Henie Onstad Kunstsenter, Haugar Vestfold Kunstmuseum og Lillehammer Kunstmuseum.

Langgård har mottatt flere stipender for sitt arbeid, som Statens Arbeidsstipend og Ingri Lindbäck Langaards fond. Hun startet og drev det kunstnerdrevne visningsrommet Rekord sammen med Thora Dolven Balke og Eirin Støen, som mottok Pauline Hall Prisen fra Ny Musikk i 2009, for sitt arbeid med å styrke ny musikk i den norske offentligheten.