Main menu and utilities

Main menu

Fra forestillingen Romeo og Julie

Fotograf: Erik Berg

Med ønsker om en god og festlig jul

På tampen av 2019 vil vi takke for et innholdsrikt og godt teaterår, med mange høydepunkter – for både store og små.

På våren ble Hovedscenen fylt med det fargerike og fantasifulle universet i Den kjempestore pæra, og på høsten kunne hele familien falle ned i et splitter nytt Vidunderland sammen med Alice. Flere forestillinger skapte også debatt – både Vi må snakke om Faust og Krenket fikk anmeldere og skribenter til å ta pennen fatt.

Teatret åpnet opp for et polsk publikum, med forestillingen Livet er den eneste måten, hvor Wisława Szymborskas poesi ble fremført med polsk teksting. Året brakte med seg urpremieren på Arne Lygres Meg nær i Sigrid Strøm Reibos regi, en oppsetning som ble en stor kunstnerisk seier. Det ble også Hanne Tømtas tredje Tsjekhov-oppsetning Måken, som fløy høyt på Torshovteatret. Og nå har vi bare nevnt en brøkdel av alt som skjedde på, bak og rundt teatrets scener i året som gikk.

Vi gleder oss til en frisk og rik vår på Nationaltheatret, med nye blikk på klassikere og urpremierer på norsk dramatikk. Du får heidundrende teaterlek med Jane Eyre og en absurd og sår monolog for to med Lykkedager. Og det blir samfunnsdebatt: Hva skal vi med skolen, spør gruppa bak Reform 97 – en ubyråkratisk forestilling om noe alle har et forhold til.

Dette er bare noen av høydepunktene fra vårens program. Vi gleder oss til å ta deg med inn i en politisk, leken og absurd teatersesong.