Main menu and utilities

Vildanden + en folkefiende
13

Ibsenfestivalen 2016

Ibsenfestivalen 2016 samlet et stort publikum fra inn- og utland med sterke forestillinger og et bredt sideprogram.

Etter Ibsen

Den 15. Ibsenfestivalen i reken samlet et stort publikum fra inn- og utland, og Nationaltheatret kunne blant annet notere ny publikumsrekord på teatrets egne forestillinger, gjestespill og festivalens sideprogram.

Ibsenfestivalen 2016 bar overskriften Etter Ibsen og markerte seg som en festival med hovedvekt på nytolkninger av Ibsens verker, ny norsk dramatikk og et bredt sideprogram.

– Kvaliteten, bredden og publikumstilstrømningen vitner om at Ibsenfestivalen har etablert seg som en betydelig teaterfestival. Jeg er stolt over det rike programmet, samtidig som det gleder meg at festivalen og teaterkunsten har skapt debatt, sier teatersjef på Nationaltheatret Hanne Tømta.

Strålende kritikker

Nationaltheatrets egne produksjoner under festivalen høstet strålende kritikker: Vildanden + En folkefiende – Enemy of the Duck, regissert av islandske Thorleifur Örn Arnarsson, ble av Aftenposten beskrevet som «en heidundrende fest», og forestillingen Borkman på Amfiscenen, regissert av tyske Jan Bosse, ble av samme avis hyllet som «mesterlig løst».

Verdenspremieren på Arne Lygres skuespill La deg være ble en kunstnerisk seier for teatret. Lygre er en av Norges fremste dramatikere, nasjonalt og internasjonalt. Forestillingen, i regi av Johannes Holmen Dahl, ble av Klassekampens kritiker beskrevet som «utvilsomt den beste oppsetningen jeg har sett av Lygre i Norge».

Tok publikum med storm

Også gjestespillene markerte seg med nye blikk på Ibsen. Den anerkjente australske teaterregissøren Simon Stone, som av Süddeutsche Zeitung er blitt kalt Europas messias innen regi, gjestet festivalen med sin nyversjon av Peer Gynt, et portrett av tre generasjoner kvinner.

Dramaten i Stockholm gjestet festivalen med en audiovisuell versjon av Hedda Gabler, som ble produsert i samarbeid med Nationaltheatret. «Meget severdig», var dommen fra Klassekampen, og anmeldelsen løfter også frem hvordan forestillingen påpeker at menn i dagens samfunn også har makt over «frigjorte kvinner».

Forced Entertainment – årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen – viste fire forestillinger. Teatergruppen fra Sheffield tok det norske publikummet med storm og solgte ut så å si alle forestillingene sine uken de gjestet Ibsenfestivalen.

Bredt sideprogram

Med foredrag, salonger, seminarer, introduksjoner, konserter og barneprogram inviterte Ibsenfestivalen 2016 publikum til uker med mylder og liv. Med teatrets Publikumsfojé som samlingspunkt hadde festivalens sideprogram flere tusen besøkende med stor økning i både aktivitetsnivå og bredde. 

Gode tall

Etter 180 ulike forestillinger og arrangementer fordelt på 18 festivaldager er oppsummeringen for den femtende Ibsenfestivalen klar:

  • Rekordbesøk på egne scener. Totalt besøkte16 486 publikummere teatrets forestillinger, gjestespill og festivalens sideprogram.
  • 23 prosents økning i besøket målt mot festivalen i 2014, hvor besøket på teatrets forestillinger, gjestespill og sideprogrammet var 13400.
  • Publikumsbelegget på egne scener økte fra 69 prosent i 2014 til 74 prosent i 2016.
  • Gjester og journalister fra 23 ulike land deltok på festivalen.