Studiemateriell til Hamlet

Her kan du og klassen din lære mer om høstens oppsetning av Hamlet. Les handlingsresymeet, studer slektstreet, gjør skriveoppgaver og dramaøvelse. 

FORARBEID: Før dere ser forestillingen

Les handlingsresymeet og studer slektstreet

Prins Hamlet reiser hjem til Danmark fra studiene i Tyskland, da hans far kong Hamlet er død. Hjemme på slottet venter ikke bare en begravelse, men også et overraskende bryllup: Hamlets mor, dronning Gertrude, skal gifte seg med den avdøde kongens bror, Hamlet sin onkel Claudius. Claudius blir derfor den nye kongen.

Hamlet er i dyp sorg over tapet av faren, men også i sjokk over morens nye ekteskap. En kveld ser Hamlet det han mener er spøkelset etter sin far. Det snakker til Hamlet og forteller at det var Claudius som drepte faren. Hamlet får et oppdrag av spøkelset: Å drepe Claudius.

Hamlet bestemmer seg for å spille gal, for å avlede og forvirre de andre. Dronning Gertrude og kong Claudius tilkaller gamle venner av Hamlet – Rosenkrantz og Gyldenstjerne – for å tilsynelatende muntre ham opp, men som egentlig opererer som spioner for Claudius; han er redd for at Hamlet skal finne ut av og avsløre mordet.

Hamlets kjæreste, Ofelia, får beskjed av sin bror Laertes og far Polonius, som jobber på slottet, om å holde seg borte fra Hamlet. Ofelia er bekymret for Hamlets pussige oppførsel. Han avviser henne – noe som gjør henne forvirret og dypt ulykkelig.

For at Hamlet skal være sikker på at det virkelig er sant som spøkelset har sagt, at Claudius drepte faren, inviterer Hamlet dronning Gertrude og kong Claudius til å se ham spille et skuespill som handler om nettopp at en konge blir drept av sin bror. Claudius blir rasende og stopper skuespillet – dette blir bekreftelsen på at Claudius er morderen og at han må drepes av Hamlet.

Dronning Gertrude prøver å snakke med Hamlet, mens Polonius (Ofelias far) spionerer bak et forheng. Hamlet angriper og dreper feilaktig Polonius, da han tror det er Claudius bak forhenget. Claudius sender Hamlet av gårde på en båt til England sammen med vennene Rosenkrantz og Gyldenstjerne, som har fått med et brev til kongen av England om at Hamlet skal drepes. Hamlet blir mistenksom, bytter navnet i brevet om til vennene sine og returnerer selv til Danmark.

Claudius og Laertes (Ofelias bror) slår seg sammen, og Laertes utfordrer Hamlet til duell på grunn av farens og Ofelias skjebne. Laertes dypper spydet sitt i gift han har fått av Claudius, og i tillegg har de klart et giftig glass med vin ment for Hamlet, dersom duellen skulle mislykkes. Dronning Gertrude drikker feilaktig den giftige vinen, Claudius blir drept av Hamlet og duellen ender fatalt.

Slektstre Hamlet

Klikk på bildet for å laste det ned

Ensemblet i Hamlet

Skrive/refleksjonsoppgave

  1. Les manusutdraget.
  2. Dette er verdens mest kjente teaterreplikker. Hvorfor tror du denne teksten er så berømt, fortsatt i dag?
  3. Hva er det Hamlet uttrykker i teksten? Hvilken mening ligger bak «å være»?
  4. Prøv å skrive om de første linjene med dagens språk.
  5. Når ble Hamlet skrevet, og i hvilken litterær epoke? Hvor mange teaterstykker skrev William Shakespeare?
  6. Shakespeare diktet på det som blir kalt blankvers. Hva kjennetegner et blankvers?
  7. Finn den originale engelske versjonen og sammenligne den med den norske versjonen, her oversatt av André Bjerke.

Dramaøvelsen: Tekst med undertekst

Del klassen i tre grupper og del opp monologteksten på alle i gruppa.
Hver gruppe har i oppgave å fremføre teksten med hver sin mollstemte følelse/undertekst. Hvordan fremfører og sier man disse ordene med ulike nyanser av tristesse? Prøv å unngå overspill/å overdrive følelsene.

Fordel disse følelsene til gruppene:

  1. Trist med snev av sinne.
  2. Trist med snev av håp.
  3. Trist med snev av galskap.

Fremfør for hverandre i klassen, eller spill inn video og vis i klasserommet.

Manusutdrag

Akt 3. Scene 1.

HAMLET:

Å være eller ikke være: dèt
er spørsmålet. For hva er edel ferd?
Å tåle dette regn av sten og piler
en bitter skjebne sender mot oss? Eller
å trekke sverdet mot et hav av sorger,
og gjøre slutt på dem? Å, dø, å sove –
ja bare dèt, - og se at søvnen slukker
all hjertekval, de tusen plager kjødet
er arving til. Hvor inderlig man higer
mot denne slutt: Å dø, å sove. Sove
og kanskje drømme? Ja, se der er låsen!
Hva vil vi drømme om i dødens søvn
når vi har kastet disse støvets lenker?
Den tanken stanser oss- og det er den
som gjør elendighetens liv så langt.
Hvem ville orke tidens hugg og hån,
tyrannens overgrep, den stoltes frekkhet,
det knuste hjertes kvaler, lovens treghet
og embedsmannens hovmot, alle spark som
langmodig ånd vil få av åndløsheten,
- hvem orket dette hvis han selv formådde
å fri seg fra det med en liten dolk?

Herbert Nordrum som Hamlet

ETTERARBEID: Etter at dere har sett forestillingen

Skriveoppgave: Skriv en teateranmeldelse

  • Beskriv bruken og effekten av sceniske virkemidler: lys, lyd, kulisser, rekvisitter, kroppsspråk, musikk, sceneskifter/overganger + + +
  • Har Nationaltheatret klart å gjøre stykket relevant for dagens samfunn og mennesker? Hvordan/hvorfor ikke? Hvilke dramaturgiske fortellergrep har forestillingen tatt? Hvordan bygges forestillingen opp fra start til slutt?
  • Hva sitter du igjen med? Hva fortalte forestillingen deg personlig?