Hopp til innhold
125 år

Fotograf: Fra Wikimedia Commons

Foto av det amerikanske flagget

Gode utsikter - dårlige valg

Det er vanskelig å være en person, heter det i samtidssatiren Linda Vista. Og det kan vi vel alle skrive under på. Hvor pokker er vi nå – og hvordan havna vi her?

Linda Vista, spansk for vakker utsikt, er en bydel i San Diego, sør i California, oppkalt etter utsikten mot Mission Bay og de vakre solnedgangene over Stillehavet. Men til tross for San Diegos fargerike estetikk, palmesuset og de mange forlokkende barene: Hovedpersonen Dick Wheeler er ikke i paradis. Selv om utsiktene til tider er lovende.

Det er den kjente amerikanske dramatikeren, manusforfatteren og skuespilleren Tracy Letts som har skrevet skuespillet Linda Vista (2017). Stykket er tidligere oppført i Chicago av det anerkjente Steppenwolf Theatre Company, som Letts også har vært en del av, og på Broadway. Nå får Linda Vista sin Norges-premiere fordi stykket, ifølge regissør Yngve Sundvor, er ferskt, underholdende og et barn av vår tid.

«Lovable looser»

Dick Wheeler er nyskilt, har nettopp flyttet ut av ekskonas garasje og drømmer seg tilbake til 1990-tallet, da han var en suksessrik avisfotograf med portretter som spesialfelt. Han forsøker desperat å reise seg fra den midtlivskrisen han befinner seg i – men drar mange med seg når han faller.

Der noe Woody Allensk over det hele, påpeker en amerikansk teaterkritiker. Hovedpersonen beskriver seg selv som den ultimate taper. Karrieren, familien og kjærligheten; alt går til helvete. Men han har ikke gitt opp kvinner, helt ennå. Han kan kanskje betegnes som en «lovable looser», som kvinner på mystisk vis vil ligge med.

To kvinner faller for ham: Først den godhjertede livscoachen Julia. De blir sammen, det kunne sannelig gått ganske bra – men så tar Wheeler en uventet vending på sin reise mot selvbekreftelsen. Han velger heller Minnie, en gravid, blakk, desperat og søkende «girl next door» i 20-årene. Alle skjønner det, bortsett fra hovedpersonen selv: Dette kan umulig ende godt.

Replikkene er kjappe, karakterskildringene treffende, manuset episodisk, med raske klipp, som i en tv-serie. Dramatiker og skuespiller Tracy Letts (f. 1954) har også mye erfaring med både film og serier. Han er kjent for rollen som Andrew Lockhart i Homeland, har medvirket i Prison Break, Juging Amy og Seinfeldt. Han har spilt i en rekke filmer, blant annet mot Tom Hanks og Meryl Streep. Og han har mottatt prestisjefulle priser som Pulitzer-prisen for dramaet August: Osage County (2008), som senere ble filmet, og Tony Award for rollen som George i Who’s afraid of Virginia Woolf (2013).

Stykket gjør teaterbesøket til binge-watching, skriver en kritiker. Men likevel: Fortellingen om en mann i midtlivskrise, kun med øye for egen tilfredsstillelse – riktignok beskrevet med vidd og menneskelighet – den har vi kanskje hørt før? Er Linda Vista noe mer enn nok en overflatisk samtidskomedie?

Portrett av et samfunn i krise

Regissør Yngve Sundvor, kjent for sitt arbeid med den populære frigruppa Statsteatret, mener stykket tar pulsen på vår tid. Linda Vista peker utover de enkelte menneskeskjebnene og gir oss en ganske presis analyse av vår vestlige samtid: Hvor pokker er vi nå – og hvordan havna vi her?

Er en bedre verden egentlig mulig? Orker vi å gjøre noe? Og nytter det? Har vi det i oss lenger, eller er vi utdatert? Var det det? Hvorfor er jeg så sliten? Er det bare nedoverbakke herfra og ut? Finnes det i det hele tatt noe som er verdt å kjempe for lenger?

Som det heter i stykkets lille forord, skrevet av den amerikanske forfatteren Paul Theroux:

Midtlivsperioden rommer alle farene en mann føler halvveis over en travel gate, fanget i trafikken og uten retning.

 

Av Marte Stubberød Eielsen