Main menu and utilities

Kirsebærhagen

Storsuksessen er tilbake på Bakscenen!

Terningkast fem

«Nakent og meningsfylt i Anton Tsjekhovs ånd.»

Aftenposten
Kirsebærhagen
117

Ekstraforestillinger i salg nå!

Sikre deg billetter

Kun fire forestillinger igjen

Se alle datoer

Av Anton Tsjekhov. Oversatt av Kjell Helgheim. Bearbeidet av Mari Vatne Kjeldstadli.

Varighet: ca. to timer og 40 minutter inkl. pause.

En æra står for fall.

Velkommen inn i en tsjekhovsk verden på Bakscenen, hvor fordums tiders storhet er en saga blott.

Alt er ikke som det en gang var for godseier Ranevskaja og hennes aristokratiske familie. De har pådratt seg stor gjeld – og det storslåtte familiegodset må selges på auksjon, sammen med familiens berømte og vakre kirsebærhage. En nyrik bonde, som tidligere har vært ansatt hos familien, tilbyr seg å kjøpe godset, og ved at han gifter seg med en av familiens døtre, kan godset fortsatt holdes i familien.

Men Ranevskaja insisterer på at alt skal kunne løse seg uten fornedringen det er å la en tidligere ansatt ta over familiens gods – og hennes datter. Skal virkelig rollene snus om? Skal tjenere bli herskap og herskap tjenere?

Komedien Kirsebærhagen ble skrevet i 1904, samme år som Anton Tsjekhov døde. Med dette stykket ville han avdekke myten om den gode, gamle tida: Slik den praktfulle kirsebærhagen ikke lenger gir noen avkastning, og trues med å hugges ned, har heller ikke adelen noen nyttig funksjon i det russiske samfunnet lenger. Aristokratiet står for fall og klasseskillene endres, men stoltheten står i veien for fornuften.

Teatersjef og regissør Hanne Tømta hadde enorm suksess med den nære og humoristiske forestillingen Tre søstre i 2014, som hun også mottok Heddaprisen for. Hundre år etter den russiske revolusjonen inviteres publikum igjen inn i en stilren og lekker tsjekhovsk verden på Bakscenen, hvor en skygge av fortidens forgjengelighet hviler.

Du sitter nemlig i en annen vakker «hage» som står for fall; praktbygget Nationaltheatret bærer også preg av manglende vedlikehold og fordums storhetstid, som kommer godt til syne når publikum inntar plassene på den provisoriske Bakscenen.

Anmeldelser

Anmeldelser

  • Terningkast fem

    «Nakent og meningsfylt i Anton Tsjekhovs ånd.»

    Aftenposten
  • «En innsiktsfull tolkning av Tsjekhovs fascinerende skildring av et samfunn i oppløsning.»

    Klassekampen
  • Terningkast fem

    «... et topplag av skuespillere (...) en forestilling med stilisert modernitet, leken humor og direkte rørende partier.»

    VG
  • «Leken regi, samstemt ensemble. (...) Gisken Armand overbeviser som elegant og energisk godseierinne, med en frykt for fremtiden som gjør henne blind.»

Kunstnerisk lag

Regissør: Hanne Tømta. 

Scenograf: Nora Furuholmen. 

Lysdesigner: Øyvind Wangensteen

Maskør: Hege Ramstad

Dramaturg: Oda Radoor.