Etter stillheten
Av Lars Norén. Oversatt av Arne Lygre.
«Vakker og fragmentert tekst skaper et drama på flere plan»
Av Lars Norén. Oversatt av Arne Lygre.
«Vakker og fragmentert tekst skaper et drama på flere plan»
Hva hvis du fikk muligheten til å forsone deg med dine avdøde foreldre? I Etter stillheten gjør dramatiker Lars Norén et forsøk.
En mann møter sine foreldre til en siste samtale – etter stillheten. De tre blir tidvis avbrutt av en yngre kvinne og hennes sønn, med en historie som ligner deres egen.
Det er en begivenhet at Nationaltheatret kan presentere urpremieren på et stykke av svenske Lars Norén, en av vår tids største dramatikere. Etter stillheten (originaltittel Son Fader Moder) er skrevet i 2019, og snart 40 år etter gjennombruddet med Natten er dagens mor og Kaos er nabo til gud har Norén stadig vendt tilbake til den samme historien. Den handler om egen oppvekst i en familie på et hotell i Skåne. Men i motsetning til de tidlige stykkenes hardtslående realisme, tar Norén oss denne gangen med til et mer ubestemt landskap – både virkelig og i minnet. Etter 40 år er blikket et annet, varere og mer forsonende – men med mye av den samme, svarte humoren.
Regissør og tidligere teatersjef Eirik Stubø har i mer enn to tiår arbeidet med Lars Norén og hans tekster. Stubøs oppsetning av Och ge oss skuggorna på Dramatens hovedscene, hvor Norén forteller historien om sin amerikanske kollega Eugene O’Neill, ble en av teatrets største suksesser i nyere tid. Ved Nationaltheatret har Stubø tidligere regissert urpremieren på Noréns Vinterforvaring, med blant andre Kai Remlov og Liv Bernhoft Osa i rollene. De er også med i høstens urpremiere, som faren og moren, og sammen med Fridtjov Såheim og Birgitte Larsen utgjør de et sterkt skuespillerlag.
Etter stillheten er et poetisk og fabulerende drama om noe de fleste har et forhold til, og som setter de sterkeste følelsene i sving: familie, ekteskap, ensomhet og frykten for å dø.
Fridtjov Såheim som Sønnen og Kai Remlov som Faren.
Foto: Øyvind Eide
Birgitte Larsen som Kvinnen i Etter stillheten.
Foto: Øyvind Eide
Kai Remlov som Faren, Liv Bernhoft Osa som Moren og Bobo Hedin som Gutten.
Foto: Øyvind Eide
Birgitte Larsen som Kvinnen og Fridjof Såheim som Sønnen i Etter stillheten.
Foto: Øyvind Eide
I denne salongsamtalen møter forestillingens regissør, Eirik Stubø, regissørkollega Kjersti Horn, som blant annet har regissert Lars Noréns stykker Natten er dagens mor (2015) og Kaos er nabo til Gud (2017).
Samtalen ledes av Hilde Sandvik, som også leder programmet «Norsken, svensken og dansken» på NRK, Sveriges radio og Danmarks radio.
Du finner episoden i Spotify, iTunes eller der du lytter til podkast.
Gutten: Bobo Hedin og Valdemar S. Johansen.
1. Detour Ahead – Stan Getz
2. … And at the hour of death – Vikingur Olafsson/Christian Badzura – Johann Sebastian Bach
3. Prelude in G major – Vikingur Olafsson – Vikingur Olafsson/Christian Badzura – Johann Sebastian Bach
4. Glad to be unhappy – Paul Desmond
5. Ballad Medley – Stan Getz
Produsent: Kirsti Holm-Glad.
Inspisient: Christina Johannessen, Kine Sørbøe. Sufflør: Lise Roesen / Vibeke Brathagen. Scenemester: Christian Lie. Lysmester: Bjørn Olav Hauknes. Lydansvarlig: Sven Erga. Produksjonsansvarlig kostymer: Liv M. Tønnessen. Forestillingsansvarlig kostymer: Linda Braseth. Regiassistent: Mari Noodt. Rekvisitør: Helge Lohne. Informasjonsansvarlig: Terese B. Larsen / Monica Lindanger. Markedsansvarlig: Jan Lier.
Teaterforlag: Lars Natten Norén AB.
Utdrag fra «Och den fågel» av Hjalmar Gullberg, gjendiktet av Arne Lygre, fremføres i stykket.