Hopp til innhold
125 år

Fotograf: Øyvind Eide

Åsmund Flaten

Å fortelle med musikk

– Jeg vil lage fengende musikk, som er med på å fortelle historien. Og så vil jeg lage musikk som er artig for musikerne å spille, kveld etter kveld, sier komponist Åsmund Flaten.

 Tekst: Marte S. Eielsen.

– Dette må være drømmejobben, ler Åsmund Flaten.

Han er teatermusiker og komponist, og det er han som har laget musikken du hører i Ulven.

– Eventyret er så spennende, Tyra, som er regissør og som har skrevet manus ved å dikte videre på mange ulike eventyr og historier om Ulven, er så fin å jobbe med. Og musikerne i grava, da … det er en skikkelig dyktig gjeng! Derfor har jeg forsøkt å lage musikk som musikerne og sangerne selv kan leke seg med og sette sitt preg på.

Rocka eller rørende?

Vi er gjerne vant til å tenke at å fortelle er noe vi gjør med ord. Hvordan forteller egentlig Åsmund med musikk?

– Det handler om å finne stemninger i historien, mener Åsmund.
– Skal musikken være rocka, spennende, morsom eller rørende? Skal musikken forsterke det som skjer på scenen eller heller være en kontrast? Musikken består av ulike sanger, men også av det vi kaller underlagsmusikk, det vil si stemningsskapende musikk uten sang til.

Åsmund viser til scenen der Ulven kommer hjem til killingene og prøver å fange dem. Det er en ganske spennende scene. I alle fall med musikk …

– Hadde ikke musikken ligget under, kunne ikke Ulven brukt så lang tid på å lete etter killingene, det ville fort blitt kjedelig. Før Ulven drar bort teppet, for eksempel, forsterker musikken spenningen. På denne måten er vi med og forteller historien.

Ny musikk

Åsmund har samarbeidet med regissør Tyra Tønnessen før. Det var de to som lagde Rock’n Roll Wolf på Trøndelag Teater og Rockeulven på Nationaltheatret, begge i 2011. Og fra barnsben av, hadde Åsmund et veldig sterkt forhold til filmen Med Grimm og Gru, som ble vist på tv i jula.

Jeg tror det er mange som lurer på hvordan musikken i Ulven forholder seg til både filmmusikken og musikken i de ulike teateroppsetningene?

– I alle tre teateroppsetningene har filmen vært en flott inspirasjonskilde. I Rock’n Roll Wolf og Rockeulven var omtrent alt av musikk hentet fra filmen, selv om vi både videreutviklet og bearbeidet den masse for scenen. Denne gangen har vi laget helt ny musikk. De som har et forhold til filmen, vil nok kjenne igjen stemninger derfra, selv om inspirasjonskildene er flere. Ulven blir kalt en «rocke-musikal», men har foruten rock, også hentet inspirasjon fra mange ulike musikaler, østeuropeisk folkemusikk, ompa, tango og køntri, forteller Åsmund.

Sprell levende

Men du: Teatermusikerne sitter i noe som heter orkestergrava. Det er et litt trist ord, eller? Og for deg som er teatermusiker: Hadde det ikke vært hyggeligere å sitte oppe på scenen?

– Det finnes mange forestillinger hvor musikerne får sitte på scenen også. Men det er ikke sånn at vi nødvendigvis føler oss gjemt bort i orkestergrava. På Nationaltheatret er det en åpen grav hvor musikerne er synlige både for publikum og for skuespillerne på scenen. Og noe av det gøyeste med å være teatermusiker er samspillet, både med hverandre, med dere som sitter i salen og med skuespillerne. Skjer det noe uventet på scenen, må hele orkestret forholde seg til det. Jeg vil si at ferdig innspilt musikk på scenen ikke har noe med musikk-teater å gjøre. For teater, det er noe sprell levende, selv for oss som sitter i grava. Det skjer her og nå.

Fakta:

Åsmund Flaten er utdannet ved NTNU og jobber frilans som musiker, komponist og arrangør. Han jobber mye for Trøndelag Teater og er fast pianist og musikalsk «side kick» for Are & Odin på NRK P1.