Main menu and utilities

Pride på National: David Hoyle

Pride på National: David Hoyle

David Hoyle, den legendariske avantgarde-cabaret-artisten kommer til Pride på National med en helt spesiell miks av polemikk, patos og provokasjon.

Hoyle slo gjennom på 90-tallet som The Divine David, en slags anti-drag queen som angrep både det borgerlige Storbritannia og homomiljøet (som han stemplet som «den største selvmordskulten gjennom tidene») med sjokkerende opptredener som ikke sjelden innehold verbal så vel som fysisk selvskading.

Etter en lengre refleksjonsperiode/mentalt sammenbrudd, gjenoppsto David Hoyle under eget navn, denne gang mindre fysisk farlig, men med desto mer bitende satire, drepende komisk timing, spektakulær fremtoning og uimotståelig karisma.

Av og med David Hoyle.

Forestillingen er på engelsk.

Grunnet ombygging på teatret under Pride på National vil vi informerer alle med assistansebehov knyttet til rullestolbruk å ta kontakt med Nationaltheatret på epost: salg@nationaltheatret.no eller på telefon: 22001400

Video

  • Bjarte Hjelmeland anbefaler

    Hør Bjarte Hjelmeland fortelle deg hvorfor du bør oppleve David Hoyle under Pride på National.

Sagt om David Hoyle

Anmeldelser

  • «He is raw, sometimes a bit frightening, but also thrilling in his look-no-hands recklessness.»

    The Guardian
  • «David Hoyle is no drag.»

    The Times

In English:

The sensational anti-drag queen David Hoyle presents a very special performance. Expect polemic, pathos, provocative politicking and high comedy.

Hoyle came to prominence in the 1990s as the Divine David, a kind of anti-drag queen whose lacerating social commentary – targeting both bourgeois Britain and the materialistic-hedonistic gay scene, which he called "the biggest suicide cult in history" – was offset by breathtaking instances of self-recrimination and even self-harm. Following a couple of outré late-night Channel 4 shows and a cameo in Velvet Goldmine, Hoyle killed the Divine David off during a spectacular show at the Streatham Ice Arena in 2000 and retreated to Manchester for "a period of reflection".

He returned to TV screens in 2005 in Chris Morris's Nathan Barley, then began performing live again, under his own name. This time round, the chances of serious injury in any given show seemed greatly reduced, but Hoyle's biting satire, bravura costumes, wicked comic timing and compelling charisma remained intact. As well as the Royal Vauxhall Tavern (RVT), with which he is most closely associated, he's performed at the Soho Theatre, Chelsea Theatre, Battersea Arts Centre, National Portrait Gallery, Tate Britain and Victoria & Albert Museum. Hoyle is back, all right.