Min tøffeste rolle

Mariann_normal

Som karakteren Lulu utfordrer Mariann Hole både seg selv og publikum. – Jeg spiller et frittenkende menneske som drives av sin seksuelle lyst, helt uten hemninger, sier skuespilleren.

Mer enn hundre år etter at stykket ble skrevet, er Lulu fortsatt kontroversielt. For i jakten på lykke og kjærlighet
lar ikke Lulu seg begrense av samfunnets normer eller forventninger til en ung kvinne. Hun tar i stedet for seg alt som fører til nytelse – menn så vel som rusmidler. Å spille en ung kvinne helt uten sjenanse eller sperrer av noe slag, har vært en lærerik reise for Mariann Hole (31). – Selv om jeg lever i 2013 kjenner jeg meg ikke så fri som Lulu, eller så ublyg. Dette er utvilsomt den vanskeligste rollen jeg har tolket til nå, og jeg har brutt mange grenser i forhold til hva jeg tidligere har gjort på en scene, sier Hole som understreker at akkurat det er noe av det morsomste ved å være skuespiller. – Det har vært spennende å forske i et sinn som ikke har hemninger, sier 31-åringen.

UTEN HVILEPULS. I stykket følger vi Lulus hektiske og utsvevende liv fra hun er rundt 18 til hun er 25 år. Hun klatrer i samfunnet, oppsøker nye miljøer og stadig nye menn, hele tiden med ønske om å få bekreftet seg selv. – Dette er et stykke uten hvilepuls. Lulu støvsuger livet etter mening, kjærlighet og passion! Hun er et sultent menneske som elsker livet, forklarer
skuespilleren.

TRAGEDIE. Lykke blir det imidlertid ikke så mye av for Lulu. Hun bruker kroppen som aktiva og gjør valg som hun kommer dårlig ut av, gang på gang. Det ender med tragedie for den frigjorte Lulu som er så opptatt av ekthet at hun heller vil bli slått enn forbigått. For Mariann Hole har det vært viktig å unngå Å gjøre karakteren til en stereotyp. – Jeg håper jeg klarer å få Lulu til å fremstå som et helt, tenkende menneske. Selv om det ender tragisk, så har hun det morsomt på veien, sier Hole. Hun tror oppsetningen passer spesielt bra for et ungt publikum. – Det er en tøff forestilling som jeg tror appellerer til de som ønsker å komme i teateret for å brynt seg litt.

FRIGJØRING OG FLUKT. Stykket er kjent for å handle om seksuell frigjøring. Regissør Victoria H. Meirik mener at det finnes mange lag i historien om Lulu. – Hun er både fri og ufri på samme tid. Lulu søker den store ekstasen, men venter hele tiden på at en mann skal løfte henne opp og realisere henne. Stykket er like aktuelt som da det ble skrevet, fortsatt eier menn det seksuelle rommet og kvinner som beveger seg inn dit, opplever å bli sett som objekter, sier Meirik. Den tyske dramaturgen Frank Wedekind skrev stykket i 1895. Han bruker sterke virkemidler for å beskrive Lulus reise og konsekvensene av hennes
fatale valg underveis. – Jeg ble positivt overrasket over stykket da jeg gikk inn i det, og jeg håper publikum ønsker å bli med på reisen og se Lulu med et kjærlig, empatisk blikk. Hennes flukt fra tomheten ender ikke bra. Jeg skulle virkelig ønske at det hadde gått annerledes med henne, sier Meirik.